Het NRFG – Voor vertrouwen, kwaliteit en toezicht

Algemeen

Algemeen

  • Wat is het doel van het Nederlands Register voor Functionarissen voor Gegevensbescherming (NRFG)?

    Het beschermen van persoonsgegevens is essentieel. Veel organisaties voldoen echter nog niet aan de gegevensbeschermings- en privacywetgeving. FG’s spelen hierbij een belangrijke rol, maar hebben niet altijd voldoende middelen of een sterke positie om effectief toezicht te houden. Daarom is stichting het Nederlands Register voor Functionarissen Gegevensbescherming (NRFG) opgericht, een landelijk kwaliteitsregister voor FG's. In de statuten van de stichting is dit nader omschreven. Hieronder een korte opsomming. 

    De stichting heeft als doel:

    • Het opzetten, inrichten en bijhouden van een register voor FG's;
    • Het registreren van Functionarissen Gegevensbescherming in het register;
    • De handhaving en bevordering van een goede beroepsuitoefening (daaronder begrepen deskundigheid en vakbekwaamheid) van de register Functionaris Gegevensbescherming;
    • De instandhouding en bevordering van de kwaliteit van de uitvoering van het register en het vertrouwen daarin in het maatschappelijk verkeer;
    • Het (doen) houden van toezicht op validatie-instituten (daaronder begrepen hun bedrijfsuitvoering) en op de naleving van toepasselijke regelgeving en de verplichtingen voortvloeiende uit de overeenkomsten gesloten met de Stichting.
  • Wat doet de stichting NRFG?

    Het NRFG biedt een kader voor kwaliteitsborging van FG’s en maakt inzichtelijk welke FG’s aantoonbaar beschikken over de kennis, vaardigheden en ervaring die deze functie vereist. Naast FG’s zelf, richt het NRFG zich ook tot organisaties die een FG hebben of gaan aanstellen. Een korte check in het register
    kan een goede basis vormen voor toekomstige selectieprocedures voor FG’s. 

    Met betrekking tot Functionarissen voor Gegevensbescherming draagt de stichting zorg voor:

    • het registreren en beheren van gegevens;
    • het vaststellen van opleidingseisen en ethische normen;
    • het accrediteren van opleidingen;
    • toezicht op de naleving van regelgeving;
    • het in standhouden van een tuchtcollege en het uitvoeren van tuchtmaatregelen;
    • het ontwikkelen en verstrekken van informatie via een website.
  • Voor wie is dit register?

    Alle FG's werkzaam in zowel de publieke als private sector kunnen zich registeren in het register. Het NRFG zet zich daarnaast actief in om opdrachtgevers en werkgevers te laten inzien hoe belangrijk de Register-FG is.
  • Wie beheert het register voor FG’s?

    Het register wordt beheerd door de stichting Het Nederlands Register voor Functionarissen voor Gegevensbescherming (NRFG). Dit is een onafhankelijke stichting, met als doel de instandhouding en de bevordering van de kwaliteit en professionaliteit van FG’s in Nederland.

  • Hoe wijzig ik als FG mijn zichtbaarheid in het register?

    Ben je als FG ingeschreven in het register dan kun je je zichtbaarheid wijzigen via de website onder “Mijn NRFG"en dan “mijn profiel”.

  • Waarom wordt de 2FA (two factor authentication) toegepast bij het register.

    Twee-factor-authenticatie (2FA) betekent dat je naast je wachtwoord een extra bevestiging nodig hebt om in te kunnen loggen. Het is een extra beveiligingstap om de veiligheid van (persoons)gegevens en data te waarborgen.

  • Waarom wordt bij het inschrijven in het register geboortedatum en -plaats gevraagd?

    Dit zijn gebruikelijke gegevens voor certificeringsprocessen, gebaseerd op regelgeving. Op enig moment moet de identiteit van de geregistreerde worden vastgesteld en dat gebeurt aan de hand van enkele variabelen waaronder geboortedatum en -plaats. Dit is van belang om zo persoonsverwisseling te voorkomen. Alleen een naam en geboortedatum is niet genoeg om personen te kunnen onderscheiden.